Saturday 27 July 2013

Luahan Hati Seorang Landlord

 
 
 
 
Rutin harian sebagai ejen hartanah tak boleh lari daripada menjadi seorang pendengar yang baik. Samada cerita nya sedap didengar ataupun sebaliknya. Itulah yang berlaku 2 hari lepas. Selepas tamat saja sessi 'viewing' rumah bersama bakal tenant... Landlord terus saja sound aku.. "Di, make sure this tenant ok ahh.. I taknak dah yang banyak songeh... So headache! Katanya selamba ... Bakal tenant baru je lima langkah keluar pagar rumah. Aku dgn tenangnya respond... Insya Allah ok Tuan. Tetapi hakikat sebenar mana la aku nk tau attitude dia. Aku pn br kenal 2 hari lepas, tu pun sbb dia call mintak tlg carikan rumah.

Nape tuan..? Cam lain bunyiknye.. Saje aku bg hint tuk landlord bukak citer. "
Dgn geramnya dia ckp.. ni hah tenant yg br kuar ni! Dah la bayar sewa lambat! Rumah bersepah-sepah! Pengotor plak tu! Habes I nyer kitchen cabinet dia perosah! I kena kuakan duit poket upah lori angkut sampah. Nk kena panggil contractor agi kena betulkan mane yg dah rosak.

Utk "merelaxkan" landlord.. aku mula start bersuara. Sebenarnya saya dah interview dia Tuan, hope fully dia ok. ''Urmm.. hopefully la kan.

Apa yg aku interview? Benda basic je. Memandangkan aku penah belajar bab NLP, aku peratikan segala gerak geri dan 'body language' nye. Kot2 ada tempat yg bleh spot dia kelentong.

Antara soklan2 minda jujur...

    Aku : En A duk mane skg?
    En A: Saya duk Sec 8.
    Aku : Wow.. misti best duk situ kan. Dekat ngan PKNS.. highway pn dekat, terus kua je.
              Anak2 nk g Mc D pun senang. (bila sentuh bab anak, biasanya jwpn positif.. haha)
              Ni misti kes tuan rumah nk masuk balik rumah dia kan. Selalu kt bangi ni byk jd kes cmni.

(Sebenarnya aku nk tau nape dia kua rumah lama je... & nape perlu cari rumah baru). Tu je bkn ape pun. Mana la tau kan.. kot2 tuan rumah lama dah terminate contract mamat ni sbb lambat bayar sewa ke, selalu bising or pape lagi la kan.

Dan jawapan yg aku dpt.. "Lebih kurang cengitu la En Hussaidi. Saya dah duk situ almost 3 years. Suddenly tuan rumah bg notice 3 bulan lpas.. Katanya rumah ni nk dijual. Kalo dapat buyer yg nk duduk.. saya terpaksa cari rumah lain la. Nk beli rumah, harga dah mahal sgt skg ni. So ni la yg duk rushing2 cari umah. Tuan rumah dah dpt buyer.

Urm.. Lega hati aku dgr jawapan En A. Based on gerak anak mata & body language.. En A jawab dgn jujur.

Tu je. Bkn susah pun. So next question insya allah aku kongsi di lain masa.
              , 

No comments:

Post a Comment